www.ettorakel.blogspot.com
- - -

NY SKRIVBLOGG:
ELDVARELSE.BLOGSPOT.COM

onsdag 15 maj 2013

Kom-ihåg-bilder!

Jag tänkte nu dela med mig av ett rätt bra tips till andra som har problem med minnet/att glömma bort saker.

Jag har för mig att jag läst nånstans att människor med t.ex ADHD kan ha bättre bildminne än "allmänminne", och jag har kommit på att om jag målar en bild, fyller i med färg och sen sätter upp på ett synligt ställe, så kommer jag bättre ihåg saker. T.ex så målade jag en "kom-ihåg-bild" för att inte glömma medicinen.

Det gör att jag kopplar ihop text med detaljerna och eftersom jag lagt ner tid på att måla en hyfsad detaljerad anteckning, så dyker den bilden upp i mitt huvud varje gång jag ser på klockan, apodos-rullen etc och kommer därför lättare ihåg medicinen.

Jag har alltid haft ett väldigt bra bildminne, men ett väldigt dåligt närminne. Om du också har problem med minnet, så rekomenderar jag dig att prova att måla vad du ska göra. Ju mer tid du lägger ner på bilden och ju mer detaljer du gör, desto större chans är det att du sen kommer ihåg (eftersom hjärnan då registrerar detaljer i bilden och kopplar ihop med liknande saker du ser sedan. Hoppas ni förstår vad jag menar!)

Är det nån som vet vad den här metoden kallas? Eller är det en helt ny idé?


Tricia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar