www.ettorakel.blogspot.com
- - -

NY SKRIVBLOGG:
ELDVARELSE.BLOGSPOT.COM

fredag 22 oktober 2010

I frågan om abort

Nu känner jag att jag måste skriva någonstans om min frustration till människor som är emot abort. Jag läste på en tjejs blogg, hon hade nämligen skrivit en lista om varför abort är fel. Då kan jag göra likadant - fast tvärtom. Varför abort är nödvädigt - men bara i vissa fall!

Ja till livets vision är att minska aborter. Så långt håller jag med dem. Abort ska inte användas i följande syften (för då har man en skruv lös)
* Som preventivmedel
* För att barnet är en flicka, och i vissa kulturer är pojkar mer värda, och därför gör man en abort.
* För att man är för lat för att skydda sig.

Varför är abort bra då? Eller bra, och bra. Abort är inte bra. Aldrig. Men varför är det nödvändigt, och varför anser jag att Ja till Livets åsikter är fel? Jo, för i deras ögon känns det som barnet (som inte ens vet om att det lever) är mer värt en själv kvinnan. Hon används som en barnalstringsmaskin i det fallet. Hur känns det att föda ett oönskat barn om man t.ex:
* Har blivit våldtagen?
* Är 13 år, går på fest och gör sitt livs störstag... blir gravd?
* Om ett barn ska föda ett barn, och har en för liten kropp så att chanserna säger att hon kanske dör vid förlostningen, för ett barns skull, som inte ens vet om att det finns?

Jag anser att vid aborter så VÄLJER man part: Kvinnan... eller barnet! Ett sådant beslut är svårt, men i längden är det alltså kvinnan som kommer ta skada, eftersom barnet inte vet om att det finns.

Här var mina åsikter. Hoppas ni har er egen åsikt, och en tanke om er egen undran vad som är rätt och fel. Påverkas inte av varesig mig, eller Ja till livets åsikter. Sök din egen.

Skrivet av Tricia Johansson 2010.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar