www.ettorakel.blogspot.com
- - -

NY SKRIVBLOGG:
ELDVARELSE.BLOGSPOT.COM

onsdag 23 maj 2012

Nöjd med begreppet boendestöd!

Nu har jag precis haft ett oerhört lyckat samtal med bistånd, som har hand om bostödet som jag har. Det är personal som kommer vissa timmar om dagen för att hjälpa mig (men inte göra det åt mig!) med vardagliga sysslor. Vi skapar tillsammans en plan för hur detta ska fungera, samt gör schema. Allt är specialanpassat för mig. De människor som kommer är medmänniskor, trevliga på riktigt, tillmötesgående och ser sig själv som gäster i mitt hem. De kommer därför inte bara hem till mig och bestämmer som t.ex hemhjälp (för äldre) gör. Här är det faktiskt jag som är deras arbetsgivare enligt dem. Fast inte helt seriöst menat såklart *blinkar*.

Detta är inte en del av sjukvården, även om dessa även har kunskap inom beteende och socialpsykologi, det vill säga, de förstår och hjälper människor även genom att prata och inte bara praktiskt. De tar sig tid att lyssna, är lyhörda när jag mår dåligt och hjälper mig att klara det jag ska göra, och även det jag kan just för stunden, jag kanske inte klarar allt, men de berömmer när jag faktiskt försöker (även om jag inte alltid lyckas). Deras uppgift är inte enbart att hjälpa mig att göra sysslorna, det är även att hjälpa mig att må bra så jag KAN göra dem!

Ribban sätts aldrig för högt. Det är jag som ser vad jag klarar av och de anpassar det. Sjukvården är jag inte alls nöjd, som ni säkert förstått. Dock kan inte socialenheten, kommun och bistånd bli bättre. Jag är medveten om att väldigt många inte får rätt hjälp (och det är beklagligt!), men för mig har det fungerat. Det är i alla fall fler som fått hjälp av biståndsenheten än från psykiatrin. De sköter i alla fall deras jobb och gör vad de kan. Detta vill jag lyfta fram, vad jag faktiskt är nöjd med, så jag inte bara klagar om vad som är skit. Idag sa jag faktiskt exakt så här:
"Ni är väldigt bra på att ta till er mina önskemål, ni lyssnar med öppna öron och det går snabbt! Och det är ju ett stort plus att din personal är väldigt trevliga, tillmötesgående, och uppträder mänskligt - helt enkelt genuina medmänniskor!"
Jag är medveten om att de lever på det, för lön och så vidare, men ingen jobbar ju utan lön när de är så krävande. Dessa personer förtjänar helt klart sin lön!

Ville bara säga att det finns bra hjälp i min vardag, en del människor är änglar - andra inte. Jag har dock bara hittills pratat om allt som är fel. En slutsats kan dras - Vården är inte bra, bostödet är bra! Viktigt att kunna skilja på deras roller i samhället och faktiskt ge dem beröm för deras arbete, när man tycker det är bra. Många bara går förbi även om de uppskattar det. Jag är noga med att ge beröm, för de kan ju inte heller ha det lätt. Vården förlåter jag inte dock.

Personer inom kommunen är ju faktiskt människor precis som du och jag, och förtjänar ett tack!

Tricia.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar