www.ettorakel.blogspot.com
- - -

NY SKRIVBLOGG:
ELDVARELSE.BLOGSPOT.COM

fredag 6 december 2013

2 notböcker från Bokus anlände idag!

Jag har alltid älskat alla dessa Disney-låtar: "Circle of life", "Colors of the wind", "Beauty and the beast" etc etc. De är otroligt vackra, och jag personligen tänker inte på att de är delar av animerade filmer för barn. Sen jag blivit vuxen, så tänker jag på låtarna mer "separat" och inser hur begvåvade kompositörerna är som gjorde dem. Plus de är otroligt vackra när de spelas på piano. Har redan hittat några av dem på gehör.

Även om mitt gehör är perfekt, så kan jag ändå tycka att det är enkelt och bekvämt att ha låtar som noter. Då slipper jag oroa mig för vilken tonart jag ska "utgå från", utan går efter noterna. Även fast jag ändå improviserar en del när jag spelar efter noter, så improviserar jag utifrån rätt grund, vilket är stor skillnad. Och väldigt många låtar är svåra att ta ut, vilket gör att all kraft läggs på att hitta rätt toner, mer än själva spelandet.

Med underlag av detta, så bestämde jag mig för att beställa "Disney's Giant Movie Hits" på bokus.com. Jag beställde även en bok med noter från första High School Musical-filmen. Har redan hittat några låtar på gehör, men det är samma där, har jag noter så vet jag att jag improviserar åt rätt håll. Egentligen är jag inget fan av High School Musical, men jag tycker - precis som låtar från gamla Disney-klassiker - att musiken är en separat grej från filmen. Och många av låtarna i både de animerade filmerna och High School Musical, blir otroligt vackra när man spelar dem på piano, helt utan sång.

Nu vet ni vad jag kommer pyssla med i helgen!





Ha en trevlig fredag kväll!

1 kommentar: